tips

Zo hou je dat vakantiegevoel vast

Kom je net terug van je welverdiende vakantie. Lekker genoten met je gezin, van even niets moeten. Val je met je neus in de boter. Je werk begint weer, maar dat is niet het enige. Ook je moeder heeft jouw hulp weer nodig. En weg is het vakantiegevoel. Zucht. Je probeert elk jaar weer dat ontspannen vakantiegevoel vast te houden, maar binnen enkele dagen ben je het kwijt. Je zit weer in de waan van de dag. Hoe houd je dat vakantiegevoel langer vast? Dat vertel ik je hier.

7 tips om je vakantiegevoel langer vast te houden en daardoor je stressniveau omlaag te brengen:

Tip 1 Hang enkele mooie vakantiefoto’s op je wand of zet ze op je bureau, foto’s waar je van moet glimlachen of als je ernaar kijkt je de ontspanning voelt van dat moment.

Tip 2 Zorg voor regelmatig fysieke beweging in de buitenlucht. Op vakantie ben je vaak meer buiten. Buiten bewegen stimuleert de hormonen die je een goed gevoel geven en remmen de stresshormonen. Heb je de zorg van bijvoorbeeld je moeder of vader, neem haar of hem dan mee voor een wandeling als dit mogelijk is.

Tip 3 Op vakantie lukt het vaak beter om je aandacht in het moment vast te houden, zonder zorgen over morgen. Doe na de vakantie één routineklus per dag met volledige aandacht. Bijvoorbeeld tandenpoetsen: neem bewust waar met al je zintuigen wat je ziet, voelt, en hoort, proeft. Doe net alsof je voor het eert je tandenpoetst vol verwondering. Je hersenen kunnen maar één ding tegelijk en hebben op dit moment dan ook geen tijd voor zorgen of negatieve gedachten. Hierdoor ontspan je.

Tip 4 Durf niets te doen
Ontspannen op vakantie is eenvoudiger. Nietsdoen voor de tent, uren lummelen op het strand of de hele ochtend genieten van het uitzicht. Probeer thuis ook vaker niets te doen. Ook al is het maar 5 minuten. Leg dan ook even die telefoon weg en ga achter je laptop vandaan. Voel je niet schuldig, je zorgt zo namelijk beter voor je hersenen.

Tip 5 Maak je todo-lijstjes kleiner
Allemaal lijstjes in je hoofd. Nog zoveel te doen. Het lijkt alsof die vakantie alweer maanden geleden is. Stop! Deze tip gaat over al die lijstjes en todo-puntjes in je hoofd of op je lijstje. We willen zoveel op één dag. We hebben echter maar zoveel uren en zoveel energie per dag te verdelen. Leg die lat dus eens lager. Ga even zitten sluit je ogen en vraag je zelf af welke drie acties vandaag het allerbelangrijkste zijn. Deze ga je uitvoeren. Het geeft namelijk een heel fijn gevoel als je die zaken gedaan krijgt. Extra tip: vier je succes! Sta even stil bij wat je allemaal gepland hebt en voor elkaar gekregen. Deze manier van naar succes kijken geeft veel voldoening en daardoor ontspanning.

Tip 6 Kook vakantiegerechten
Blijf nog wat langer hangen in de vakantiesfeer door de traditionele gerechten van jouw vakantiebestemming te bereiden. Sluit lekker even je ogen bij de eerste hap en je zit weer bij dat ene perfecte restaurantje in dat stadje aan zee.

Tip 7 Boek je volgende uitstapje
Het fijne gevoel van de vakantie is ook beter vast te houden als je weer ergens naar uit kunt kijken. Boek daarom meteen als je terugkomt een avondje bij jullie lievelingsrestaurant, een leuke onbekende activiteit met je gezin, dat saunabezoekje met die vriend of vriendin of even lekker helemaal alleen. Voor wat extra me-time. Als je regelmatig dit soort uitjes, zoals een weekendje weg op de agenda hebt staan, dan deel je daarmee het jaar in kleinere stukken. Dat maakt het meer overzichtelijk, beter behapbaar en maakt dat het gevoel van rust, ontspanning en vrijheid langer blijft hangen.

Veel plezier met lekker lang nagenieten van de vakantie!

Energieke groet,

Cynta van den Broek
C-Coaching
Samen op weg naar een stressvrij Nederland

Meer weten of vrijblijvend kennismaken? www.c-coaching.nl
Cynta van den Broek van C-Coaching heeft 10 jaar ervaring als trainer, coach en psychiatrisch verpleegkundige. Ze is ervaringsdeskundige op het gebied van burn-out en heeft zich gespecialiseerd in stressmanagement, ademcoaching en persoonlijk leiderschap. Ze helpt hoogopgeleide mannen en vrouwen vanaf dertig jaar die kampen met stress en burn-outklachten veroorzaakt door werk, een heftige gebeurtenis of mantelzorg. Daarnaast ondersteunt zij bedrijven met trainingen op het gebied van stresspreventie. Met haar bedrijf C-Coaching is zij op weg naar een stressvrij Nederland. Daarom schrijft zij voor Dinst deze blog met tips voor jou op weg naar minder stress.


Reacties

Op de hoogte blijven?

Meld je hier aan en ontvang af en toe een e-mail met handige tips en advies over fijner langer thuiswonen. We versturen geen spam, houden je informatie prive en je kan je op elk moment weer afmelden.

Ontvang af en toe een handige update met tips en advies

Algemeen
Mantelzorg
Zorgprofessionals