In de media

Persbericht Evita & WeZorgen (nu Dinst) op 30 september 2013

WeZorgen (nu Dinst) verlicht de mantelzorg en maakt verzorging aan huis weer persoonlijk

DEN HAAG - Nederland moet veranderen in een participatiemaatschappij. De overheid wil gaan bezuinigen in de zorg en de mantelzorgers een belangrijkere rol geven. Maar met al ruim 79.000 mantelzorgers in Den Haag waarvan 12.000 overbelast lijkt het geen oplossing voor het probleem te zijn om een nóg groter beroep te doen op de inzet van familie en buren.

Daarom richtte Olivier Coops in 2013 WeZorgen op. Een innovatief initiatief voor diensten aan huis. Met als doel ouderen en mensen met een beperking zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen, zonder de mantelzorgers extra te belasten.

WeZorgen stelt mensen met een beperking, hun familie en zorgverleners in staat diensten aan huis online makkelijk te regelen. Geen inlogcodes of lidmaatschap. “Levenslang lid zijn van één thuiszorgorganisatie is niet meer van deze tijd en eigenlijk geldklopperij”, zegt Olivier Coops. Op de website presenteren zich, door middel van korte kennismakingsfilmpjes, verschillende dienstverleners: van kapper tot pedicure en van fysiotherapie tot begeleiding en vervoer. Omdat de diensten van WeZorgen ter aanvulling op de thuiszorg zijn, werken ze samen met Haagse thuiszorginstelling Evita Zorg. “Met de aanvullende diensten van WeZorgen vermindert de aanspraak op de professionele zorg en maken we het mogelijk dat zorgdiensten beschikbaar blijven voor iedereen die dat echt nodig heeft”, aldus Natalie Bommeljé (directeur Evita Zorg).

Vertrouwd gezicht aan huis
WeZorgen is geen adressenlijst zoals Gouden Gids, maar geeft bijvoorbeeld kapster Tineke op internet een ‘gezicht’. “We hebben een topteam van enthousiaste, betrokken en gemotiveerde mensen, die naast relevante ervaring, graag met ouderen en mensen met een beperking werken. WeZorgen stelt ze persoonlijk aan u voor, in plaats van een nietszeggend cv, en dat is juist wat de site zo uniek en bijzonder maakt”, legt Olivier Coops uit. Hij voorspelt dat de zelfstandige dienstverleners, die vaak net wat meer tijd nemen voor de cliënt, daarnaast onbewust een signaleringsfunctie vervullen bij de ouderen. Ook de thuiszorgmedewerkers van Evita kunnen bij hun cliënten thuis op de smartphone gemakkelijk de gewenste dienstverlener vinden. “Door de selectiecriteria van WeZorgen weten we dat we betrouwbare en betrokken mensen inzetten bij onze cliënten”, aldus Natalie Bommeljé. Het initiatief activeert ouderen en dat brengt Den Haag een stap dichter bij een participatiemaatschappij.


Reacties

Op de hoogte blijven?

Meld je hier aan en ontvang af en toe een e-mail met handige tips en advies over fijner langer thuiswonen. We versturen geen spam, houden je informatie prive en je kan je op elk moment weer afmelden.

Ontvang af en toe een handige update met tips en advies