35 matches op eerste Ontmoetingsmiddag Amsterdam

Afgelopen dinsdag vond onze allereerste Ontmoetingsmiddag in Dr. Sarphatihuis Amsterdam plaats. Dinst organiseerde deze middag om mantelzorgers en senioren de kans te geven "live" kennis te maken met pedicures, thuiskappers, klusjesmannen en andere dienstverleners op de website van Dinst. De middag werd mede mogelijk gemaakt door de Haella Stichting.

En wat was het gezellig! Naast dat er ontzettend veel gekletst is, zijn er maarliefst 35 matches tot stand gekomen tijdens de speeddate tussen dienstverleners en Amsterdammers. De bewoners namen in tweetallen plaats aan de tafels en de dienstverleners schoven aan. Iedere vijf minuten rouleerden de dienstverleners op naar een nieuwe match. De matches werden aangegeven op het matchingsformulier. Sommige bewoners hebben een behoorlijke slag geslagen. Een match bij Dinst heb je voor het leven.

In de pauzes was het tijd voor de verwenloterij! Wendela was euforisch toen ze een gratis boodschap had gewonnen aangeboden door dienstverlener Johan. Riwka is ontzettend blij gemaakt met een gratis computer apk van Hendrik en Marlo ging naar huis met een gratis ritje van dienstverlener Hans! Ondertussen werden er gratis voetmassages gegeven door Ellen en Lucy heeft de haren bijgepunt. Al met al een geweldige gezellige middag en zeker voor herhaling vatbaar.

De eerstvolgende Ontmoetingsmiddag zal plaatsvinden in Den Haag op 3 maart. Meld je hier aan

Dinst Logo Dinst Logo Dinst Logo Dinst Logo

De sociale doelstelling van Dinst, op een waardige manier oud worden, is belangrijker dan ooit.

Het avondprogramma bestond uit de Dinstverlenersbijeenkomst speciaal voor dienstverleners. Doel van deze bijeenkomst was om kennis te maken met elkaar en kennis uit te wisselen. Bovendien waren er enkele inhoudelijke sprekers die ingingen op het thema dementie en zelfstandig wonen. Na een openingswoord van Community Manager Fleur sprak Laurie Kuipers, coordinator vrijwilligers en mantelzorg van Amsta. Ze vertelde over het huidige gebruik van het gebouw als verpleeghuis en dat het vroeger had gediend als armenhuis begin 19e eeuw. Tot slot had ze het over de sociale doelstelling en het belang van Dinst. “Verpleeghuizen blijven bestaan en bejaardenhuizen verdwijnen en maken plaats voor kleinschalige woonprojecten voor kleine groepen kwetsbare mensen en de focus wordt gelegd op zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen.” Ze benadrukte dat dienstverleners ook intramuraal zeer waardevol zijn. De sociale doelstelling van Dinst, op een waardige manier oud worden, is belangrijker dan ooit. Vooral nu we zien dat een hoop babyboomers met pensioen gaan en de overheid inzet op langer zelfstandig thuis wonen.

Toen was het de beurt aan de dienstverleners. We maakten kennis met elkaar met behulp van het oranje bolletje wol dat symbool stond voor een web van dienstverleners die met elkaar in verbinding staan. Dinst nog succesvoller maken doen we samen met behulp van elkaars krachten. Ines gebruikt Dinst actief en heeft 138 contactverzoeken. Zij heeft dit mede aan zichzelf te danken en haar enthousiasme voor het verspreiden van de persoonlijke folders. Chris vraagt zijn klanten altijd hoe hij ze verder kan helpen en beveelt collega dienstverleners aan. Dat heeft al tot wederzijdse nieuwe vaste klanten geleid.

Dinst Logo Dinst Logo

Omgaan met dementie, is verleiden.

De laatste spreker van de avond was Freek Gillissen, verpleegkundig consulent bij Alzheimercentrum VUmc, die vertelde over zijn ervaringen in het veld met verschillende vormen van dementie (frontotemporale dementie, vasculaire dementie en lewy body dementie). Freek werkt dagelijks met de familie van mensen met dementie en wisselde inhoud af met humor en scherpe anekdotes. Hij gaf handige tips die dienstverleners konden meenemen in hun dagelijkse werkzaamheden met dementerende ouderen. "Omgaan met dementie, is verleiden."

Tot slot werd er heerlijk gegeten en was het tijd om onderling ervaringen uit te wisselen. Ook hebben we foto’s en video’s voor de profielen en persoonlijke flyers gemaakt. Het was mooi om verschillende dienstverleners en sprekers te zien die geloven in Dinst als platform. Wij kijken terug op een succesvolle editie en willen iedereen bedanken voor hun aanwezigheid. Hopelijk tot de volgende keer!

Wil je er de volgende keer bij zijn? Meld je hier aan. Ook dienstverlener worden bij Dinst? Kijk dan hier voor meer info en de voordelen