Actueel

Dinst stapt over van digitale naar menselijke ondersteuning thuis

Dinst neemt afscheid van marktplaats en richt zich volledig op thuisservice

Eind 2014 zijn we begonnen met www.dinst.nl, marktplaats voor seniorendiensten aan huis om langer zelfstandig te kunnen wonen. Via de website kon je bij jou in de buurt pedicures, thuiskappers, klusjesmannen en nog veel meer vinden en direct een afspraak maken. Iedere Dinstverlener was gescreend en had een eigen profielpagina met een filmpje, reviews en tarieven, zodat je wist wie je in huis haalde.

Eén van de eerste Dinstverleners was Ines, een gedreven zelfstandig werkende pedicure. Mede dankzij haar vrolijke filmpje op de website werd ze vanaf het begin veel geboekt. Dinst hielp Ines een vast klantenbestand op te bouwen met soms wel zeven nieuwe potentieel vaste klanten per week. Met veel pijn in het hart moet ik na drie jaar mededelen dat Dinst afscheid moet nemen van Ines en veel van haar 150 collega Dinstverleners op de marktplaats.

Dinst heeft de afgelopen jaren duizenden mensen blij gemaakt met betrokken professionals aan huis

Dinst heeft besloten afscheid te moeten nemen van haar marktplaats activiteiten en het aanbieden van profielen van thuiskappers, pedicures en klusjesmannen. We hebben niet de groei en landelijke schaal kunnen bereiken die nodig is om het een bestaansrecht te geven. Dat doet pijn omdat Dinst in de afgelopen jaren duizenden mensen blij, en soms misschien zelfs gelukkig heeft gemaakt met professionals aan huis zoals onze pedicure Ines die honderden tevreden klanten heeft gehad. Tegelijkertijd geeft het voor ons ook een gevoel van opluchtig, omdat we ons nu volledig kunnen richten op de thuisservice. Gelukkig hebben we een goede partij gevonden die onze fantastische community van professionals overneemt. Hierover volgt binnenkort meer.

80% van de mensen beoordeelt kwaliteit van ondersteuning op basis van de persoon die hen helpt

Bij het uitvoeren van de marktplaats ontdekten we dat de toegevoegde waarde groter was als je met nog grotere regelmaat dagelijks in zicht bent. Een kapper of pedicure is heel fijn, maar de noodzaak en vooral de impact is kleiner. Onze hoogwaardige profielen maakten dat je wist wie je in huis haalde en het contact verliep rechtstreeks met de Dinstverlener. 80% van de mensen beoordeelt de kwaliteit van ondersteuning en zorgverlening op basis van de persoon die ze helpt, en dus niet op de organisatie erachter. Je wil weten wie je in huis haalt. Dat is wat Dinst ook in de toekomst zal blijven uitdragen.

Thuisservice: één vertrouwd gezicht aan huis voor ondersteuning en gezelschap. Persoonlijk en op maat gematcht.

In maart zijn we op kleine schaal begonnen met het idee van de thuisservice. Dit bleek een groot succes en Dinst heeft besloten zich daar nu helemaal op te gaan richten. Met onze thuisservice bieden we een oplossing voor de alledaagse ondersteuning, begeleiding en gezelschap aan huis. We matchen, met name ouderen, aan één vertrouwd gezicht aan huis. Deze vertrouwde gezichten zijn onze zelfstandig werkende Dinstverleners die een combinatie van taken oppakken en zorgen dat het huis op orde is. Een maatje met wie je samen boodschappen doet of kookt, het huishouden doet, naar het ziekenhuis gaat, wandelt of een kleine klus doet. Op dit moment hebben we met name Dinstverleners voor je klaar staan in Amsterdam en ‘t Gooi.

Dagelijkse ondersteuning uit handen, levert meer tijd op voor leuke dingen samen

Het grote verschil met de marktplaats is dat Dinstverleners nu wekelijks en soms dagelijks bij dezelfde mensen over de vloer komen. En de ondersteuning een belangrijke rol vervult in iemands dagelijkse leven. Zowel voor de ouderen zelf als voor de zoon, dochter of partner die dankzij deze ondersteuning weer meer tijd en ruimte heeft om samen met vrienden en familie te kunnen genieten van elkaar.

Persoonlijk aanspreekpunt en op maat gematcht met zorgvuldig geselecteerde Dinstverlener

Dinst vervult ’slechts’ een faciliterende rol. Die begint bij het screenen en selecteren van Dinstverleners en het maken van de perfecte matches. Maar ook het trainen van Dinstverleners en verzorgen van de administratie. Omdat onze Dinstverleners een vaak onmisbare rol vervullen is het ook belangrijk dat we altijd klaarstaan voor de klanten en bijvoorbeeld vervanging zoeken als een Dinstverlener met vakantie gaat of het geen juiste match blijkt te zijn. Techniek is hierbij slechts ondersteunend maar wel belangrijk om dingen makkelijker en transparanter te maken. Bijvoorbeeld door het voor Dinstverleners mogelijk te maken direct na de afspraak met een simpel online berichtje aan de dochter te laten weten hoe het was.

Het is steeds meer vanzelfsprekend dat mensen zelf ondersteuning zoeken, taken uit handen geven en voor goede service betalen

We zien een duidelijke trend dat het voor steeds meer mensen vanzelfsprekend is om zelf ondersteuning te zoeken, taken uit handen te geven en daar ook voor te betalen. Dat laatste omdat je op iemand wil kunnen rekenen. Zodat je meer tijd hebt voor leuke dingen en zodat je weer dochter kan zijn in plaats van mantelzorger. Als sociale onderneming ziet Dinst een belangrijke rol om mensen bewust te maken dat het logisch en oké is om dingen uit handen te geven. Zodat fijner langer thuis wonen ook echt een goede optie is.

DSC06962_retouched
Ik wil in ieder geval alle Dinstverleners die mega betrokken zijn geweest, heel erg bedanken voor hun inzet. Hartverwarmend! Hopelijk tot ziens.

Lieve groet,
Olivier Coops en het Dinst team


Reacties

Op de hoogte blijven?

Meld je hier aan en ontvang af en toe een e-mail met handige tips en advies over fijner langer thuiswonen. We versturen geen spam, houden je informatie prive en je kan je op elk moment weer afmelden.

Ontvang af en toe een handige update met tips en advies

Algemeen
Mantelzorg
Zorgprofessionals