tips

8 Tips voor senioren om meer te bewegen

Oudere mensen bewegen steeds minder. Terwijl lichaamsbeweging niet alleen het lijf maar ook het brein in conditie houdt, zo weet Pascal Klinkenberg. Hij staat daarom dagelijks stil bij grote en kleine mogelijkheden om zijn clienten te verleiden tot meer bewegen.

‘Regelmatig bewegen heeft een hele positieve invloed op de gezondheid van ouderen met dementie. Zowel fysiek als mentaal doet het ze goed. Het stopt of geneest de dementie niet, maar vertraagt de ziekte wel. Heel belangrijk, toch?’ aldus Pascal Klinkenberg, die bij Dinst is aangesloten als activiteitenbegeleider met dementerenden. Daarnaast is hij senior woonzorgbegeleider in Den Haag én actief sportduiker. Niet gek dus dat hij fan is van bewegen.

A bowl of bananas

Zwementie

Pascal is eveneens coordinator van Zwementie, een zwemproject voor ouderen met dementie. Hierbij worden de ouderen in het zwembad opgevangen en begeleid door een student. Elke oudere heeft een persoonlijk begeleider die helpt bij het omkleden en zwemmen. Zo kunnen ouderen die willen zwemmen heerlijk genieten van het warme water en ondertussen een praatje maken met de begeleider of met andere ouderen. Hij merkt dat het een positief effect heeft op de stemming van de deelnemers en dat het ze meer zelfvertrouwen geeft. Ook betrekt Pascal mantelzorgers erbij:

‘Een bewoonster van over de negentig had tien jaar niet meer gezwommen. Vroeger deed ze het juist heel veel. Probleem was om haar in het busje naar het zwembad te krijgen. Haar dochter helpt nu om haar moeder van de afdeling naar het busje te brengen. Eenmaal in het zwembad geniet ze enorm en zie je haar opfleuren. Fantastisch dat we dit voor haar kunnen doen!’

Pascal somt de vele voordelen van bewegen op:

‘Beweging activeert de lichamelijke processen. Je conditie, slaap, eetlust, stoelgang en energielevel verbeteren erdoor, en het is verder goed tegen overgewicht. Daarnaast voel je je door te bewegen mentaal beter en is het goed voor de hersenen waardoor de dementie wordt vertraagd. Ook voelen mensen die regelmatig bewegen zich zelfverzekerder en sterker, waardoor ze minder vaak vallen dan ouderen die niet of nauwelijks bewegen. Tot slot zitten er sociale voordelen aan bewegen, want je ontmoet wandelend, zwemmend of in de gymzaal andere mensen.’

TIP 1: ACTIVEER DE ADL

Laat je cliënt zo veel mogelijk zelf doen tijdens de ADL. Help je cliënt niet even snel in een trui, maar nodig hem of haar uit de armen omhoog te doen, in de mouwgaten te steken, en de trui zelf over het hoofd aan te trekken. Hier kun je vervolgens een compliment over geven, wat goed is voor het zelfvertrouwen.

TIP 2: MUZIEK DOET BEWEGEN

Bedenk welke muziek bij je bewoners past; muziek waar ze op kunnen meebewegen of swingen, of waar ze bij kunnen meezingen. Je kunt mantelzorgers erbij betrekken en via een USB-stick muziek uitwisselen. Denk aan marsmuziek, een wals of bekende levensliederen.

TIP 3: HET KLEINE HEEFT GROTE IMPACT

Bewegen hoeft niet altijd een grote onderneming te zijn. Het kan zo klein zijn als met een zachte bal spelen, met een ballon overgooien of sjoelen. Of een pingpongballetje of veertje over tafel blazen. Met wat creativiteit kun je met eenvoudige hulpmiddelen je bewoners verleiden tot een leuk spel.

TIP 4: DIEREN BRENGEN IETS BIJ MENSEN TEWEEG

Breng af en toe dieren op de afdeling. Vraag medewerkers of mantelzorgers of ze hun huisdier eens meenemen, zoals een poes, konijn of hond. Of leg contact met een naburige kinderboerderij en kijk wat er mogelijk is om af en toe kleine dieren op de afdeling te brengen, zoals cavia’s, kleine varkens of kuikens. Dieren nodigen uit om te aaien of achteraan te lopen. Ze brengen iets bij mensen teweeg.

TIP 5: HULP MAAKT NOG MEER MOGELIJK

Schakel een fysiotherapeut of ergonoom in om te kijken hoe iemand nog zo veel mogelijk kan bewegen of lopen, eventueel met hulpmiddelen. Mensen die op hoge leeftijd een gebroken heup hebben gehad, revalideren vaak moeilijk. Met extra hulp, waarbij ook mantelzorgers kunnen worden betrokken, is er misschien meer mogelijk dan je denkt.

TIP 6: DENK AAN JE HOUDING

Beweeg zelf op een juiste manier, ga ergonomisch goed te werk. Denk aan het op de juiste hoogte brengen van een hoog-laagbed. Dat gaat in een rustig tempo. In de tijd dat het bed beweegt, kun je mooi contact maken met de bewoner. Zo vang je twee vliegen in één klap.

TIP 7: ZORG GOED VOOR JEZELF

Zorg als verzorgende ook goed voor jezelf en beweeg regelmatig. Neem de trap in plaats van de lift, pak de fiets in plaats van de bus. Met een goede conditie kun je je werk beter aan, heb je een betere weerstand en ben je sterker om zorg te kunnen verlenen. Denk aan sporten zoals zwemmen, fitness, fietsen, conditietraining, dansen of een teamsport met een bal.

TIP 8: MAAK GEBRUIK VAN INFORMATIE DIE ER IS

Op internet is veel bewegingsinspiratie voor ouderen te vinden. Bijvoorbeeld op de website van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB). Kijk ook eens op de websites van: Zwementie, Tovertafel en SilverFit.

Interesse in de activiteiten die Pascal kan ondernemen? Kijk dan op zijn profiel


Reacties

Op de hoogte blijven?

Meld je hier aan en ontvang af en toe een e-mail met handige tips en advies over fijner langer thuiswonen. We versturen geen spam, houden je informatie prive en je kan je op elk moment weer afmelden.

Ontvang af en toe een handige update met tips en advies

Algemeen
Mantelzorg
Zorgprofessionals