Actueel

De toekomst van de ledenservice

In magazine Zorgvisie, een vakblad voor management en directie in de gezondheidszorg verscheen een heel interessant artikel over de samenwerking van Dinst met Amstelring Ledenservice en Beweging 3.0. Een artikel om trots op te zijn!

Ledenservice

Veel zorgorganisaties bieden in hun werkgebied een ledenservice. In heel Nederland zijn daar circa een miljoen huishoudens lid van. Voor een jaarlijks bedrag van circa 20 euro krijgen zij korting op aanvullende diensten als de maaltijdservice, pedicure, thuiskapper, boodschappenservice, zwangerschapsyoga en sport voor senioren en daarnaast een paar keer per jaar het ledentijdschrift. Veel aftrek vinden de diensten niet en het aantal leden neemt in rap tempo af. ‘Het huidige model is simpelweg niet toekomstbestendig,’ meent Marlijn Lenselink, bestuurder Beweging 3.0. Ook Ivo van der Klei, bestuurder Amstelring, vindt dat de ledenservice opnieuw uitgevonden moet worden. ‘Met de opkomst van bemiddelaars als Booking.com, Airbnb en Uber, is ook de dienstensector toe aan vernieuwing.’

Profielpagina

Voor beide zorgorganisaties is Dinst, een online platform voor betrouwbare diensten thuis, een belangrijk deel van die vernieuwing. Op het platform staan bijvoorbeeld thuiskappers, klusjesman- nen, schoonmakers, tuinmannen en pedicures. De dienstverleners hebben een profielpagina met foto, introductievideo, beschrijving, recensies van klanten en verklaring omtrent gedrag. Het aanbod is zowel op Dinst.nl als op de website van de zorgaanbieder te vinden. Olivier Coops, initiatiefnemer van Dinst: ‘Ouderen of mantelzorgers zien precies wie zij in huis halen en kunnen zelf een boeking maken. Bij de traditionele ledenservice verloopt dat anders. Nadat ze een uitgebreid formulier hebben ingevuld, worden zij gebeld door de centrale om de wensen te bespreken. Vervolgens maakt de centrale een afspraak met een van de dienstverleners.Behalve dat het omslachtig is, hebben de leden nog geen enkel idee welke hulpverlener zij krijgen. Wij zien dat het anders kan en willen daar samen met de zorgorganisatie verandering in brengen.’

Goede service

Coops ziet dat steeds meer organisaties afhankelijk worden van een bemiddelaar. Online faciliteren is binnen enkele jaren enorm hard gegroeid, vertelt hij. ‘Het grootste transportbedrijf in de wereld is Uber en heeft geen eigen auto’s. Een van de grootste retailers is Alibaba en heeft geen voorraad. Verder kennen we Airbnb en Booking.com. Deze bedrijven leveren ontzettend goede service. Het imago van een platte marktplaats is al lang niet meer terecht. De zorg loopt traditioneel wat achter, maar ook daar zullen we deze verschuiving naar online services zien. Nu de overheid niet langer alles betaalt, worden mensen kritischer.’ Inmiddels is Dinst met ruim 300 aangesloten dienstverleners actief in vier stedelijke gebieden: Haaglanden, GrootAmsterdam, Amersfoort/Eemland en Haarlem. In 2016 hoopt Coops met een achttal organisaties samen te werken door heel Nederland en het aantal dienstverleners flink uit te breiden zodat een landelijk netwerk van kwaliteitsdienstverleners voor senioren ontstaat.

Een platform dat past bij deze tijd

Er wordt hard gewerkt om van Dinst een succes te maken. Coops:

‘Op dit moment zijn we nog vooral aan het investeren. We maken een video van elke dienstverlener, bouwen nieuwe tools en pas als het een succes wordt, kunnen we ook wat verdienen aan de bemiddeling. Het is fantastisch dat Amstelring en Beweging 3.0 nu al meedoen. We merken ook dat andere zorgorganisaties de ontwikkelingen met argusogen volgen. Als we allemaal twijfelen, dan komt het nooit van de grond. Dat er een platform komt, daarvan ben ik overtuigd. Dat past bij deze wereld.’


Reacties

Op de hoogte blijven?

Meld je hier aan en ontvang af en toe een e-mail met handige tips en advies over fijner langer thuiswonen. We versturen geen spam, houden je informatie prive en je kan je op elk moment weer afmelden.

Ontvang af en toe een handige update met tips en advies

Algemeen
Mantelzorg
Zorgprofessionals