Lang en gelukkig thuis

Dienstencheque voor betaalbare diensten bij je thuis

Groots aangekondigd als oplossing voor hulp in huis en het redden van banen. Hoe vertaalt dit idee zich naar de werkelijkheid?

Wat is een dienstencheque?

‘Diensten thuis’ – de officiële naam - is groots aangekondigd als oplossing voor hulp in huis en het redden van banen. Sinds april zijn enkele gemeenten begonnen met een dienstencheque voor hulp in en rond het huis, zodat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Amsterdam is een van de gemeenten die meedoet aan dit experiment waarvoor landelijk euro 190 miljoen is vrijgemaakt. Mensen kunnen voor tien euro per uur, diensten zoals huishoudelijke hulp afnemen van lokale thuiszorgorganisaties. De gemeente betaalt de thuiszorgorganisatie ongeveer hetzelfde bedrag per uur bij. Dat klinkt veelbelovend, maar gaat het ook echt een succes worden?

‘Diensten thuis’ is voor drie doelgroepen; 70plussers, mantelzorgers en mensen met een WMO indicatie. De cheque is ingevoerd om 20.000 banen in de thuiszorg te redden. Met deze subsidie maakt de overheid de relatief hoge uur prijs van thuiszorgorganisaties aantrekkelijk ten opzichte van particuliere aanbieders. Op de website van Gemeente Amsterdam staat het principe uitgelegd en staan er links naar de aanbieders van diensten. Dat er nu slechts tien aanbieders zijn is volgens wethouder Eric van der Burg (Zorg) slechts het begin.

Waarom ik Dinst heb opgericht

De klassieke bejaardenhuizen sluiten massaal in 2015 en zijn daarmee verleden tijd. In 2015 wordt euro drie miljard bezuinigd op huishoudelijke hulp en dagbesteding. Hoe kunnen mensen gezien de vele maatschappelijke veranderingen lang en gelukkig thuis blijven wonen? Deze vraag heeft me geïnspireerd Dinst op te richten. Dinst is een sociale onderneming met een website voor betrouwbare diensten bij je thuis. Waar je bijvoorbeeld een sympathieke en betrouwbare klusjesman, een gezellige thuiskapster of een pedicure aan huis vindt. Ze zijn altijd persoonlijk gezien door Dinst of een thuiszorgpartner. Dankzij persoonlijke introductiefilmpjes en beoordelingen op Dinst weet je wie je in huis haalt.

Als sociaal ondernemer zijn er een aantal vragen bij de introductie van ‘Diensten thuis’. De prijs is aantrekkelijk gemaakt, maar voldoet de kwaliteit voor het grote publiek? En hoe gaan ze de mensen bereiken? Ik denk dat de eerste stap is om klantgericht denken. Wie is de doelgroep, waar en hoe kunnen we die bereiken? De grote meerderheid regelt al veel via internet. En voor de ouderen die nog niet op internet zitten zijn het in de praktijk vaak de kinderen en naasten die veel voor hen regelen en wel op internet zitten.

Van een idee naar de werkelijke uitvoering van een initiatief als ‘Diensten thuis’, zitten veel stappen. Of deze dienstencheque een succes wordt, hangt af van een groot aantal factoren zoals het adequaat bereiken van de juiste doelgroep. Mijn streven is dat mensen binnenkort via Dinst en met behulp van een dienstencheque een goede en betrouwbare hulp in huis halen!

Olivier Coops,
Initiatiefnemer van Dinst


Reacties

Op de hoogte blijven?

Meld je hier aan en ontvang af en toe een e-mail met handige tips en advies over fijner langer thuiswonen. We versturen geen spam, houden je informatie prive en je kan je op elk moment weer afmelden.

Ontvang af en toe een handige update met tips en advies

Algemeen
Mantelzorg
Zorgprofessionals